Khamis, 15 Januari 2015

Puspakom dan motor

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Hari ni aku nak berkongsi penggalaman inspection kenderaan di Puspakom..

Tau Puspakom? Puspakom ni bukan lah shoping komplek mahupun bazar atau downtown hihi..
Puspakom adalah agensi kerajaan yang menjalankan kerja pemeriksaan kenderaan awam terhadap aspek keselamatan,

Aku ada pengalaman dimana motor aku telah tamat cukai jalan dan insurans, semua ni berlaku setelah aku kena saman dengan abg JPJ dan hampir masuk dalam lokap tuu...memang hampir sangat isskhh...mane taknye kurang 3 langkah aku da dalam lokap huhu ... tapi bukan lah sebab aku penjenayah ke apakan...

Kejadian berlaku ketika aku dalam perjalanan balik dari tempat kerja dilaluan motosikal dekat hentian rehat dan rawat Elmina, Tengah syok layan corner tiba-tiba terkejut tengok ada sebuah motor ni melawan arus, masalahnye arus tu bertentangan dengan aku eeeee....... ape lagi...

aku pun elak le kan ...alhamdulillah aku sebut dalam hati ... Pelik kenapa mamat tu patah balik dengan bawak bekas besar kalau tak silap aku macam besen .. tapi aku biarkan je persoalan tu berlalu..

Bila da dekat jdengan selekoh depan JPJ tu berderu darah muda lagi kurang manis aku ni bila nampak abang unifom biru gelap terpacak tepi jalan motor tu...mula-mula aku slow je lah ..ingatkan dengan pakai kasut lengkap berhelmet dan sarung tangan tak kena tahan ...ehh die minat nak tahan jugakk...haishh...kena la brenti kan takkan nak patah balik sebab da depan hidung hehee..

Abang JPJ " dari mana ni" Aku  " Balik dari kerja encik" ntah kenapa tak salah tapi berdebor dada ni...ke perasaan ni normal ehh... korang pun mesti pernah ada rasa macam tu gak kan hahaha ...
tak kira la jumpe polis ke JPJ ke mesti berdebar ye dak ... abang JPJ tu pun mintak aku matikan enjin .." mintak lesen IC dan cukai jalan" aku pun seluk wallet dan bagi apa yang die mintak...lepas IC lesen die tengok lepas lesen roadtax pulak tapi.... "en ni roadtax tahun bila sekarang da tahun 2014 " aku plak " eh itu je yang ada encik" alamkkkkk...... abg JPJ guna walkiee talkee cek nombor motor aku " lama dah mati roadtax ni encik"

Aku dengan senyum kambingnye " hehe saya lupe encik lepas tu asik tak sempat je nak renew" abg JPJ tu ketawa " eh tak kan la tak sempat sampai dua tahun kot " bertambah le malu diriku ini hahahahah

Abang JPJ pun macam biase la die da biase agaknye dengar alasan-alasan bertahap murah nih haha maluuuuu

dapatlah aku surat 'CINTA' dari JPJ untuk kali ke empatnye seumur hidup aku nih haha..Abang JPJ " surat ni encik bawak pergi mahkamah tinggi shah alam ye untuk jelaskan saman" huiii tergamam la sekejap aku dibuatnye , aku pun tanye abang JPJ tu " mesti kena bawa pergi mahkamah ke bang" abang JPJ tu jawab " kena encik sebab roadtax encik dah mati melebihi satu tahu" lepas dapat tu aku pun ucap terima kasih kat abang JPJ sebab ingatkan pasal roadtax motor aku yang dah dua tahun mati heeeee.......aku pun sambung perjalanan pulang yang terhenti tadi

Sampai je rumah macam biaselah aku pun story mori la dengan wife hahaha
dipendekkan cerita sampai waktu aku hadir ke mahkamah ....nebes ni pertamakali masuk mahkamah
akhirnya sampai jugak aku dalam mahkamah tu...punye la ramai orang ...macam-macam kes ...semua pasal kesalahan kenderaan... sebelah aku kes bas ,wah tauke bas, sebelah kiri kes lori lebih muatan ui taukeh lori... pendek kata kanan kiri depan belakang kebanyakkan taukeh-taukeh sume tuu...da mula aku rasa malu nih... orang lain punye kes bukan main hebat ..aku motor kapcai je pun tak da roadtax kih kih kih....malu wooo.... ada sorang nyonya ni lagi best ...da la datang dengan seluar pendek je ..bila tiba giliran die ..terkejut aku bila pedakwaraya bacakan kesalahan, die siap keluarakan barang bukti tu...parang sebesar parang yang dikatekan sebagai bahan makanan, kira salah daftar le tuu...dunia oh dunia... takutnyeee...

sampai giliran aku pendakwaraya pun bacakan la kesalahan aku tu.. satu kesalahan dua ribu denda oi. .kes aku ni kira dua kesalahan

1. Tiada perlindungan insurans RM 2000
2. Tiada cukai jalan RM 2000

So total Rm4000!! perghh ... dalam wallet ni cuma bawak 200 je pulak kan ......menyesal tak sudah nih... tapi nasib baiklah bole buat rayuan so hakim pun luluskan rayuan aku tu jadilah setiap kesalahan cuma RM200 sahaja legaaa... hah korang kena tahu lepas je sebut kesalahan dan buat rayuan masa tu juga kena bayar saman tu tau!

aku pun tak tahu mase tu , dah rasa nak nages pun ada ni..poket bawak 200 je , nak kluar tak boleh...jadi kena la tunggu ...masak!! nak call wife jauh... sedara mara tak ada ...ipar ada la tapi segan pulak hadoiiii... fikir punya fikir teringat adik aku yang dah kerja duduk di cheras mase tu ...ape lagi lincah la call adik aku tu mintak tolong hantarkan RM200 lagi ...fuhhhh thanks kat adik aku tu hehe..

sebabnye die baru je nak meeting , tapi dapat panggilan abang die ni yang dah tersangkut kat mahkamah hahaha... semasa kat mahkamah aku dengan beberapa orang yang kekurangan duit diminta ikut polis kelokap ...hah LOKAP!

Aku da terkenang anak bini kat rumah ...uwaaaaaa.... aku tak pernah masuk lokappppp.....nages airmata darah sekalipun polis tu tak bagi aku dan yang lain-lain ke mana-mana... tapi sampai je kat lokap tu nasib aku dan yang lain baik ...abang polis yang jaga lokap tu tanye kami "apa kesalahan ?"
aku pun jawab "kurang duit nak bayan saman encik" dengan buat muke sedih hehe...abang polis tu pun balas " Oh kalau setakat tak cukup duit tu korang duduk je lah tepi tu(luar lokap hokehh) " hehe lega beb...kalau masuk lokap tu pergh aku tak tau lah berapa baldi air nak mandi nak pasti bersih ... sebab macam-macam orang ada dalam tu isk takyah la nak citer seramm makk...

akhirnya adik aku pun sampai dan bayarkan saman aku 200 ringgit lagi tuh ...
manjang gelak adik aku tu bila aku cerita , die pun pelik sampai aku kena masuk lokap hahaha...serik dah lepas ni aku nak hidupkan roadtax insurans ...tapi sebab da lebih setahun motor aku tu ,so nak kena hantar PUSPAKOM...hahaha nampak tak .....next enri nanti kita cerita pasal PUSPAKOM hahahahahahahah bai...................................................................



Tiada ulasan:

Catat Ulasan